Friday, April 16, 2010

test.ride.Marin.TokG

haaa, weekend lepas aku berkesempatan utk test ride satu HardTail Marin Indian FireTrail saiz 14.5", kepunyaan Tok G. Sebenarnya kesian tgk beskal ni berabuk terletak je kat rumah Tok G, gara2 Tok G terlalu sibuk dengan bisness dan hobi terbaru, DSLR.. hisshh Tok G nie

OK, teruja punya pasal, Sabtu mlm aku dah pergi ambil beskal nie dah.. tapi yg memeranjatkan aku ialah beskal ni berat beb.. yes, berat... agak2 sama berat dgn KHS buruk aku tu... mungkin pasal groupset Deore yg digunakan.. sebab barang2 lain nampaknya ringan cam RS Revelation Angin fork, Thompson seat post, Mavic Rim. mmmm nak test punya pasal aku ambil jugalah

Marin Indian FireTrail saiz 14.5".. tapi lepas adjust seat, terasa cam saiz 16" je




OK, on the trail report summary:

Overall, beskal ni mmg best layan cornering dlm LTM tu.. apesal ntah, bila ada corner je, aku sesah dan dia ngikut je...

nak dapatkan advantage climbing tu, tak berapa sgt sebab faktor berat.. tapi still mmg mudah nak climb, sebab semua pedal stroke transfer direct ke tanah.. tak macam beskal FullSus, akan ada pedal stroke yg akan diserap dek shock tu, buatkan beskal terasa agak memerlukan sedikit kederat utk memanjat...

DH lak, mmg tak bleh duduk laa..kalau dgn KHS aku selamba je duduk time DH tu, tapi dengan HT ni, kena berdiri.. bergegar otak aku weh... still best...

paling best time kawasan berlumpur..bila tayar dah mula tenggelam dek lumpur, tekan je, beskal akan melonjak ke depan.. perghhh best... efisien tul...

layan teres, tak byk besa dgn FS, cumanya terasa keras je bila jump manja tu... biasalah....

habis kayuh, dgn kotor beskal, singgah minum jak di Saleem Maju.. rupanya Chip, Lish, Tok Ngulu, Wak Labeb Kelawar masih dok borak lagi.. diorang ni dha keluar awal dah... aku masih sambung dgn Langgark... alih2 Langgark pun out temankan Fino yg dah nampak pucat dah....

Lish dan Fino.. sama je cara duduk diorang nie


Chip yg mmg gembira dgn Pisqahnya... Kelawar lak masih cari alasan nak simpan terus Ransom Tok G..


kotor betul


On the way balik tu, aku, Chip dan Long Kelawar sempat singgah Car Wash, utk cuci beskal..


disembur je.. takde letak sambun pun.. kena RM3.. Chip tak puas hati tul..


Chip: "alaaaa, basuh cam tu je ke..? tak letak sabun ke..?"
aKU: "OK la tu Chip.. janji bersih sudahlaa.."
Long: "isk, cun tul la Ransom nie... Gaplek ni lak masih tak bg keputusan.. aku diam diam je dah laaa..."


cam biasa, si Iman ni mmg nyebok je nak belek beskal


Overall, mmg best frame ni.. geometrynya mmg sesuai tul dgn saiz badan aKU... kalau equipped dgn XT Groupset, siap dgn lighter wheelset, confirm ringan dan mudah kayuh beskal nie... adusss

petang tu, aku minyakkan mana yg patut, dan awal malam tu aku pulangkan pada Tok G balik... jenuh gak aku bedek suruh Tok G jual kat aku, tapi tak dimaunya.. hisshhh... takpe, nanti cuba lagi..