Monday, June 14, 2010

Kona.Dawg

citernya cam ni

hari tu hari Rabu, 2 Jun, 2010
pagi tu macam biasa browse website BBS kejap
"alamak, ada frame Kona Dawg sekali dgn crank XT nak tolak seken hen laaa.. cammana ni..? lagi 2 hari nak ke Cameron.. kena siapkan cepat ni kalau ON... "

dengan lafaz Bismillah, terus aKU sms owner Dawg tu seperti yg tertera dlm iklan

sms: "Salam Bro, kalau saya nak beli frame Dawg ni tapi tak nak crank XT tu leh ker..?"

owner Dawg reply: "Salam, RM1500 terus jalan"

wuuuh, bergetar lutut dan siku... aKU mmg minat giler kat Kona Dawg ni.. apesal ntah.. Faizal LOSKA pakai Dawg ni, jenuh aku dok ngecek suruh jual kat aku, tapi dia tak nak, sebab beskal ni best kata dia.. Don Bukit Cermin pun dulu asal jumpa kayuh kat mana2 confirm aku akan ingatkan dia suh jual beskal Dawg dia kat aku kalau dia nak jual nanti.. alih2 masa balik dari Haji hujung tahun lepas, dia dah jual dah beskal Dawg dia tu.. tension tul aku sebab melepas...

dan hari ni, ada frame Dawg nak tolak.. murah lak tu.. aku sms owner Dawg lagi

sms: "wah harga cun sgt tu, boleh reservekan utk saya tak...? kenapa nak jual.."

owner Dawg: "saya dah ada fullsus dua buah.. satu Folker dan Dawg ni.. nak jual satu sebab nak cari HT lak.."

pucuk dicita ismed ulam raja... terus aKU sms lagi

sms: "cun, kebetulan saya mmg ada frame HT yg kena letgo kalau nak ambil Dawg nie.. berminat tak...? brand Scott Scale model 2009 kaler putih.. kot kita boleh tukar frame dgn tambah duit sket ke..?"

owner Dawg: "cantik tu.. cammana nak jumpa dan view..?"

sms: "OK, kita jumpa esok petang jam 6 di Hentian Rehat Awan Besar ya.."

owner Dawg: "OK Bro.."

dan esoknya aku naik kereta ke opis bawak beskal Scott HT aku sekali.. lepas kerja tu terus ke Awan Besar.. naik keta tak jem sangat hari tu.. sampai2 je, Owner Dawg pun sampai gak.. kenal2 dan borak2 dan rupanya beskal Dawg ni owner tu beli dari Don... laaaaaaaaaaaa, mmg tak lari mana kalau dah minat tu...

try2 dan nego, akhirnya termeteraila persetujuan.. tukar frame, dan sebabkan aku tak bawak pepbuka rantai ptg tu, FD XT, RD XT dan Rantai pada beskal memasing pun siap tukar sekali.. dan hasil tukaran ni, aku cuma top up RM100 je pada owner atas kerugian yg perlu ditanggung.. he he he

aku post sekali laig gambar tgh bukak beskal di Hentoan Rehat Awan besar nie


balik hari tu, punyalah happy aku.. apa taknya.. dari tahun 2007 aku dah eyeing Kona Dawg ni.. asal ada iklan dlm BBS, confirm aku call.. tapi blom ada rezeki lagi.. lagi pulak, tak ramai yg own Kona Dawg kat Malaysia ni.. jarang sgt aku jumpa... kalau campur Kona Dawg ni, baru 3 buah yg ada..

Alhamdulillah, barang2 dari Scott semuanya boleh pakai lagi... tinggal cable FD dan RD je kena beli baru sebab dah pendek.. dulu frame HT Scott tu pendek dari Dawg nie.. lain2 pasang je

dan Alhamdulillah juga Dawg ni dah beraksi cemerlang di Cameron Highland.. cukup puas hati... nyanyi2 aKU time kayuh Dawg nie.. huuuhhh.....

dan ni la hasilnya

Frame Kona Dawg model 2007


Who let the Dawg out...


macam biasa, Iman mesti ada nyer bila aku ambil gambar beskal




Specnya:
Frame Kona Dawg model 2007
Rockshox Recon 351 Coil U-Turn 85-130mm
Fox Vanilla R (OEM) i to i 200mm X 51mm stroke
Cane Creek Head Set
FD/RD/Cassette/Chain Deore XT
Shifter/Brake Deore SLX
Truvativ Stylo Crank with Truvativ Bash Guard
Tuvativ XR Seat Post
Truvativ Stylo World Cup 75mm Stem
Truvativ Stylo World Cup Riser Bar
WTB Pure V Saddle
Wellgo X-Pedo Paddle
Fulcrum Red Metal 5 wheelset
Intense System 4 2.25 Foldable Tyre

Alhamdulillah Syukur...