Tuesday, July 20, 2010

BBBride.WhoLetTheDawgOut

"Who let the Dawg Out.." who who who....

tu la nama kayuhan BBB Sabetu lepas, bg merasmikan new Dawg the d house... 2010 Kona Dawg Deluxe beb... Scandium frame tu.. fuuhhhhh... Aboi ownernya...

Ride bermula seawal jam 8:20am dari Saleem Maju, Medan GVP.. Lokasi, teres ARB laaaa... mmg best teres2 diorang build nie... yg join kayuh pagi tu:

Aboi
Razi (anak Aboi)
Chuku
belacan
Langgark
Zazhar
Abg Mie T-Bolt
Kepten
Shuq
Lish dan family (memeriahkan suasana)

hah, tgk tu, Dawg Scandium beb... tapi ni bukan owner sebenarnya.. he he he.. tengok tu, bukan frame je Scandium, sampai bar linkage tu pun Scandium.. ringan beb.. terasa... fuuhhh nangis nangis...


Langgark kata beskal je baru, tapi fork seken hen... apesal... tgk la forknya.. Rockshox Recon je... "beli kat kedai potong ke" kata Langgark... "kalau beskal aku takpe laa. sebab beskal aku mmg seken hen pun.." balas aku.. muahahhaaa


pagi yg nyaman tu kami mulakan dgn climb sket utk ke teres 1... sampai2 di trailhead teres 1, aku sempat buat kelas utk set Rebound fork dan shock.. basic kelas cammana nak setup je... kesian aku tengok.. beli fork mahal2, terus je pasang tanpa setup ikut memasing.. aku siap bawak shock/fork pump lagi utk tujuan menyetting fork dan shock sahabat BBB utk kelas nie.. Alhamdulillah ramai yg bg feedback memberangsangkan... aku pun bukanla terrer sgt, tapi sekadar nak berkongsi ilmu saje...

antara komen2:
"laaa, kalau aku tahu boleh set macam ni, lama dah aku buat.."
"wah, baru la sedap nie.. kalau tak melantun lantun"
"hooooo, smooth sket dah..."
"eh, dah takde rasa semacam fork tak nak naik dah..."

yg kelakar zazhar laaa... dia bawak NRS dia... rupanya selama ni, NRS dia punya shock salah set.. ada sagging.. shock NRS mmg tak bleh set dgn sagging.. kena set nam2 takde sag, supaya bila kayuh tu feel semacam HardTail dan bila jumpa rough road, baru shock tu fungsi utk absorb bump atau batu.. NRS, Non Resonance System.. aku belajar setting shock Giant NRS ni masa setup beskal NRS Lish dulu.. kebetulan masa Lish beli frame tu, dapat sekali VCD cammana nak setup shock NRS nie.. tros tambah ilmu.. cayalah

selesi, kami terus layan teres 1... senyum je memasing sebab mungkin dah rasa kelainannya dah.. Aboi dgn Dawg baru jgn citer laa... dgn Kikapu pun berdesup, dgn Dawg lagi laa...

"wuuh, rasa semacam je bila turun teres.. mungkin pasal fork panjang kot" komen Aboi.. muahahaaa.. wellcome to 140mm travel Aboi... dah terlampau biasa dgn 100mm punya travel...

kendian kami ke teres 2 pula... Chuku cam biasa mencanak je climb bukit ni, sebab dia sorang je bawak HardTail.. melayan teres2 yg lazat hinga penghujungnya... Aboi cuba melompat pada satu boulder buatan.. "best best" kata Aboi

Kepten terjatuh kat sini.. kesian kepten.. hari ni dia bawak beskal wife dia, makanya setup segala lin dari beskal dia laa... akibatnya, Kepten kayuh serba tak kena...

ke teres 3 kemudiannya, cam biasa singgah kejap tgk tapak projek...


"bila nak siap projek kita nie..?"
"hang la, hang tak approve loan aku apasal.."
"bukan aku tak nak approve, loan yg sebelum ni pun hang sangkut 3 bulan tak bayaq, cammana aku nak approve.."
"hisshh, hang senyap2 la tang tu, nanti depa yg lain dengaq..."


tapak proek yg dimaksudkan


tersenyum puas.. best besstt


OK, ke teres 3 lak kita.. jom jom....
nkrang tengok je la satu satunya wakil Hard Tail tu haa... kesian


sesampai di teres 3, aku turun dulu utk mengalih pelepah kelapa sawit yg menghalang jalan.. cam seperti biasa, dek terlampau melayan, sampai tersilap jalan aku...

kemudiannya kami melalui Bukit Senyap, terus ke Menara sebelum melalui route "jangan kayuh, jangan kayuh"... tapi sikit je.. kami masuk pula melalui single trail yg best sebelum keluar balik di Blok 26...

macam biasa, minum2 kejap di Saleem Maju... Kepten yg pawa.. dah 60 tahun, still releks je kayuh beskal dgn kami.. climb pun dasat.. fuuhhh


nasib baik ride ni cuma 11km je...


kalu tak, lagi teruk jadinya si Chuku nie


cayalah