Tuesday, July 7, 2009

sampai juga di Kanazawa

Selasa, 7 Julai, 2009

Alhamdulillah, selepas 3 jam ntah berapa puluh minit ntah, aku sampai di Kanazawa...

penat beb..
kena naik dua keretapi...
Shinkansen dari Kumagaya ke Echiko Yuzawa
turun dan naik lagi satu keretapi Ekspress ke Kanazawa...
tambang dalam Y8590.00 (RM328.42)

macam biasa laaa, view dari dalam keretapi jee...


sampai2 je wakil kilang FEC kat sini dah tunggu kami..
Mr Kobayashi-san..
muda lagi orangnya...
kereta pun best, Subaru Legacy GT Station Wagon
perghhhh.. berdesup perginya

kami terus dibawa ke FEC Inc utk short meet dengan staf2 disana..
FEC ni la akan yg akan jadi tempat kerja aku utk the next 48 hari disini
dan Apartment Leo Palace 21 pula, tempat tinggal aku...

habis short meet, kami dibawa ke Supermarket terdekat, Albis dan kedai 100Yen (macam kedai RM2 la kat Malaysia) utk membeli barangan keperluan asas di Apartment).

aku beli:
nasi segera, ikan, sotong, kuali memasak, senduk, cawan, "bowl", plastik sampah, air, pisang, sayur, roti, mentega, wasabe, kain buruk buat lap lap, pisau, pengalas potong, sabun cuci pinggan, sponge cuci pinggan dan minyak masak.

di Apartment, ada peralatan asas rumah seperti:
bilik mandi kecil, mesin basuh, peti sejuk kecil, tempat memasak, sinki, katil satu tilam, internet TV, almari pakaian, dan meja serta aircond. OK laaaa...

rumah aku no 105


dan rumah Ghafur no 103
selang sebuah rumah je

ni gambar2 rumah (apartment) aku

dari pintu masuk


masuk2, tengok kiri ada mesin basuh fully auto


sebelah kiri mesin basuh ni ada tandas tempat o-ok


sebelah kanan mesin basuh pula, bilik mandi


pandang depan balik, ada peri sejuk kecik, dan microwave


jalan depan sket, dapur kecik siap lampu dan hood sedut angin
dapur guna letrik dua penunu..
periuk, chopstik semua tu aku beli kat Albis tadi


jln depan sket, ruang tamu dan tidur, ada meja boleh lipat dua kerusi
tilam tu aalnya atas tempat katil, tapi aku pindah ke bawah sebab aku suka tido kat bawah je, best


ni la katil tu.. katil atas, bawahnya ada lemari utk simpang beg, barang2




almari baju dua pintu, sliding door


dengan air cond atas lemari baju tu


meja laptop dengan internet berkelajuan tinggi dan Internet TV


balik ke dapur balik, di dindingnya ada dilekatkan arahan utk buang sampah


sampah kat sini ada 4 kategori:

kategori pertama utk sampah basah sahaja (atas)
kategori kedua, utk botol2 kaca, dan tin


kategori ketiga utk barang2 kering dan asas rumah


dan kategori 4 utk PET atau benda2 plastik, botol plastik, segala yg plastik


ini pula cara nak bungkus sampah2 ni


dan akhir sekali lokasi utk buang sampah ni, jenisnya dan jadual lori sampaj dtg kutip sampah


fuuhhhh... kata lain, kalau lori sampah blom nak dtg, tempat sampah ni kosong je.. elok esok lori sampah dijadualkan dtg, tau2 dah penuh je tempat sampah nie...

ini oula rumah aku dari luar..





pintu rumah aku




rumah Ghafur


jiran depan rumah








asal ada tanah terbiar, confirm tanam sayur


ini pula jiran belakang rumah, bukak2 sliding je rumah diorang nie






rata2 family disini... dengan anak kecik2... area rumah banglo.. kat sini semua rumah kat tanah lot, takde rumah teres, kecuali apartment cam aku tinggal ni..
ok laaaa.....