Friday, May 14, 2010

Road.Bike.aku

mmmmmmm
jadi ke tak jadi
on ke off

itu la yg bermain dlm kepala otak aku ni
beberapa bulan lepas aku sambar sebuah Road Bike atau beskal jalan kepunyaan salah sorang geng BBB... idea nak sambar beskal ni timbul gara2 mengetest beskal road Abg Jep, jenama LOOK... fuuuh, nyaman tul masa tu... sedap je kayuh road dgn proper road bike

makanya, tiba2 ada berita yg Shuq, geng BBB nak tolak roadbike Proton T-Sprint yg mmg dah lama dia tak kayuh dah.. beskal tu terletak je.

so, deal punya deal, dgn bantuan Abg Jep (terima kasih Abg Jep) yg dgn sukarelanya mengambil beskal tu dari rumah Shuq, dan membersihkannya dari simen2 yg melekat pada body frame dan rim dan juga habuk kotoran, maka bertukar ownerla beskal tu ke aKU... Alhamdulillah....

Proton T-Sprint, dgn ITM handlebar, stem besi, seat post besi (berat tul dua dua benda ni), shiter, crank, fd, rd, cassette dari series Tiagra 8 speed, brake set Tektro (pun berat gak brake set ni), rim Alexrim AT450 pada hub shimano saja (pun berat gak wheelset ni)

dapat2 beskal, aku pun kayuh la road beberapa kali.. mmg sensitif pada setup beskal road ni.. salah sikit je setupnya, confirm akan ada sakit2 pada bahagian yg salah setup tu.. contohnya kalau saddle rendah dari sepatutnya, sakit pinggang beb.. kalau depan sangat lak saddlenya, sakit lak bahu aku... kedudukan shifter/brake lever pun boleh buat tapak tangan sengal 2 hari...

makanya lepas 5 kali kayuh dekat2 dgn sekali sejauh 52km, aku pun mula la aktiviti hapgred barang2 yg kurasakan perlu... tgkkan harga groupset utk beskal road ni mmg mahal2.. bayangkan groupset Shimano 105 je paling murah RM1890.. ni selevel dgn Deore laaa.. groupset Deore pun dlm RM1100 je.. huisshhhh...

Groupset Shimano 105 model 2010 kaler hitam la jadi pilihan... aku beli kat KHS Merida, gara2 tersalah cakap dgn Yap pasal hub 8 speed tu boleh masuk 10 speed ke tidak.. la la boleh.. sebabkan boleh, makan aku pun ON je groupset ni..

jadilaa.. nak sambar Ultegra, mahal betul... dekat RM3K beb.. fuuhh, berpeluh... 105 cukup laaa.......

hasilnya:

shifter/brake lever




brake depan


brake belakang


taya Maxxis Detonator, best taya nie.. low rolling resistance, menggantikan taya Continental yg dah retak dek lama tak kayuh


stem Truvatic Stylo World Cup 75mm dgn 5 degree rise


handlebar Ritchey Comp


Seatpost Thomson Elite Layback dgn Saddle Fizik AriOne Tri


Crankset Hollow dan FD


Cassette dan RD


ni dia hasilnya




ringan la jugak lepas hapgred nie...
la ni kayuh dah best dah
masalahnya aku lak yg semakin hilang "feel" kayuh beskal road nie
mmmmm dilema dilemaaaaaa..

mungkin sebab baru setup Hard Tail baru utk MTB aku kot
aiyaakkkk.. tgk ni


hisshhh