Thursday, May 27, 2010

BBB.Ride.RRI.05222010

BBB.RRI.Ride

Sabtu lepas BBB Ride ke RRI
asalnya nak pegi hari Ahad
alih2 Long dah tak bleh tahan, ngajak hari Sabtu tu gak, sebab ni first time Long ke RRI.. aku, Chip, dan zazhar pun setuju nak folo.. TAPI, Lish gagal.. dia nak kayuh LTM katanya.. jenuh aku ngajak, still dia tamau.. "aku nak balik cepat, ada hal.." atas alasan ni, aku redha je laaa..

esoknya, Sabetu, seawal jam 7:17am aku sampai di guard house baru, BTP nun.. zazhar dan Chip dah ada dah.. cuaca lak lepas hujan pagi tu.. punya la sejuk.. sampaikan hampir nak kansel ride je aku dah.. tapi ngenangkan Long first time kayuh RRI, aku gagahkan gak..

tunggu punya tunggu, Long tak tiba2 gak.. call Long, rupanya dia dah keluar rumah dah.. Alhamdulillah jam 7:37am Long sampai... rupanya Long naik angin dengan anaknya yg nak folow, semacam buat derk je.. la la Long campak je beskal anak dia keluar dan Long pergi sendiri... budak2, dah pepagi lak sejuk lepas hujan... mmg malas la nak bangun tido Long.. muahahahhahahaaaa

kami pun meneruskan perjalanan ke RRI.. tgh2 syok memandu zazhar call.."Chai, Abg Rahim call aku, dia kata pagi tadi dia nampak Lish dgn beskal atas bumbung keta hala keluar... dia folo kita ke..?" tanya zazhar..? "eh, bukan Lish nak kayuh sendiri ke..? ke dia ikut kita ke RRI.. best la kalau cam tu..." jawab aku

dan memang betul, sampai2 RRI je, Lish tgh menyiapkan beskal.. yahoooooooooooooooooo..... kami terus park keta depan Masjid tu dan menyiapkan beskal memasing

zazhar, org kuat BBB ni.. aku rasa rider BBB paling byk kayuh event MTB dia ni laaa


"Buff ni lama dah aku beli, ni baru jumpa... pakai laaa.." "skaf la Long..." jawab Belacan


Lish dan Chip... Chip relek je siapkan beskal


sempat call ManP2, ajak kayuh, tapi Man kena hantar anak tuisyen lak... ke Wife tak bagi lepas dari katil.. TAPI kat RRI kering kontang.. tak hujan langsung.. muahahhahahahaaaaa takde hal ManP2..

selesai bersiap, kami pun mulakan kayuhan.. zazhar dan Lish sempat pump taya beskal jap.. "eh, mmg boleh ke pump taya ni kat sini..?" tanya lish... "boleh apa, aku selalu pump taya keta aku guna pump beskal.." jawab belacan... muahahahhahaaaaa



"eh, tengok nkorang pump ni, aku pun nak pump la taya aku.." hisshh, Long nie


cam biasa RRI, masuk ikut main entrance, aku lak dah macam guider dah.. siap terangkan kat Long kawasan2 di RRI tu.. sekali rupanya zazhar la sebelah aku... turun2 trail OffRoad tu, tayar aku pancit lak.. dek langgar sebuah batu besar disebalik rumput tengah2 trail tu... potong stim tul laaa....

sesambil aku tukar tiub tu, Lish sempat menerangkan cara2 yg betul utk memotong pokok getah bagi tujuan penghasilan susu getah yg bermutu.. juga penghadang laluan air hujan yg dipasang pada pokok tersebut.. sambil aku, Chip, Long dan zazhar tercengang.. dah macam renjer RRI dah Lish... cayalah

Lish sedang tunjukkan cara2 pokok getah dipotong sambil diperhatikan Long dgn khusyuknya


"mana nyamuk2 nie.. selalu byk, ni takde lak..."


dah siap


kami kemudiannya meneruskan kayuhan, naik, turun, naik dan naik bukit kerikil yg curam tu.. tercungap2 la aku kat sini kena cucuk dengan zazhar.. nasib baik tak jadi macam Chuku.. tapi rasa nak pitam tu ada gak.. fuuhhh.. masa dok lepak kat pondok atas bukit kerikil ni, Chip ngan Lish siap main laga buah getah lagi...

"kalau dulu Chai, kat kampung, kitaorang main laga buah getah ni, sapa pecah kira kalah"


cara mainnya, ambil dua buah getah, letak kat tangan


dan kapit cam nie..


"hah, nko cuba pecahkan buah ni Lish... aku jamin buah ni power.." suruh Chip
buah chempeon pagi tu


"ni senang je ni Chip.." sambil mengapit buah getah tu


"haaaa kan betul.. power buah tu... tak pecah2 lagi dari tadi.. Lish dah byk guna buah lain dah, semua kalah.." jerit zazhar


"hissh, tak puas hati la cenggini.. kena cari buah yg betul2 power nie.." balas Lish..


rasanya dekat 10 biji buah gak la Lish cari, semuanya kalah dgn buah yg Chip bg.. mmg kelakar tgk Lish time ni, sebab bersungguh sungguh Lish mencari buah getah lain utk mengalahkan buah getah Chip

akhirnya Lish tension, tros gunakan cara lain utk pecahkan buah getah Chip... "hah, pecah pun..." sentak Lish...
"memang laaa sebab nko pi ketuk atas para tu sapa suruh.. mmg la pecah.." balas Chip.. muahahahahahhahaaa


macam2

seketika, kami pun meneruskan kayuhan... mmg best kayuh hari tu.. macam kayuh di FRIM tempohari cuacanya.. sejuk je...

elok sampai kat simpang ke Airport tu, ada lak anjing kat tepi trail tu.. masa tu aku ngan zazhar terus teringatkan Lish... "alamak, anjing.. Lish mana..?" dan dgn tiba2, Lish yg ntah datang dari mana, terus memecut memotong aku ngam2 depan lepas anjing tu.. anjing tu takde apa apa pun, tapi naluri Lish mengatakan "aku kena lari..".. fuuhhh...

sampai2 di kaki bukit panjang dan lanjut, kami berehat seketika sementara menunggu Long sampai..

"Long, kita kena panjat bukit ni.. tak tinggi, tapi lanjut dan jauh sket laa.." jerit Lish


dan dgn tak semena2, Long jawab "eh, nkorang nak makan kat mana.."


muahahahahhaaaa, memang kelakar gier time tu, sebab mendengarkan bukit lanjut je, Long terus semacam putus harapan... boleh dia tanya pasal makan kat dlm RRI tu.. muahahhaaaa Long Lonnggg

tanpa melengahkan masa Long terus memulakan kayuhan slow and steadynya mendari bukit last tu... diikut Chip, zazhar, Lish dan aku... kami masing2 berkayuh mengikut pace memasing... Chip dan Lish cuba memberikan semangat pada Long..
"sket je lagi Long"
"lepas korner tu sampai dah Long.."
"depan tu je Long.."
"tak jauh dah Long.."
"feewiit, lenggok power tu Long.."
"aaaahhhhhhhh (sambil jari jemariku menggelitik punggong Long).."

muahahhahahahaaaaaaa

"sikit je lagi Long.." tiba2 Lish menjerit dipenghujung dakian di Menara tu..
"alaaaaaaaaaaaa, ada ka dia berhenti.." jerit Chip lak.....
jelas Chip sedikit kecewa dgn Long, sebab hanya satu kona last je sebelum kawasan Menara tu, Long stop kayuhan
"agaknya dia dah tensen dah dari tadi dok dengar "sikit je sikit je" tapi tak sampai2.." kata Chip

"aku dah habis tenaga dah... aku ingat jauh lagi, dah dari tadi dengar dah nak sampai, tapi tak sampai2..."


kesiannya Long


"hah, pergi Long, ni lauk nko ni Long.." jerit Chip pada Long sebelum memulakan layan DH RRI tu...

utk aku, mmg RRI ni tempat fav aku.. serius best layan DH kecik dan teres2 di RRI ni.. tapi dgn HT ni, lain dah caranya utk attack.. still best (kata2 pujuk ni) muahahahahhahahaaaaaaa

selesai layan DH/teres ni, kami pun terus ke Caltex kembali, sebab cuaca pun dah macam nak hujan dah... jam menunjukkan jam 10:20 am... ngam2 sampai di gerai makan tu, hujan pun turun dgn lebatnya... memasing order makan, macam baru lepas kayuh 50km gayanya..

tu dia lauk memasing




berselera sungguh




aku mmg suka tengok gaya Chip makan.. bersahaja.. macam orang tua tua...


Lish


habis makan, hujan masih tak berhenti, cam biasa borak2 bukan kosong... terkeluarla macam2 cerita yg baru didengar.. yg dah didengar dan mendapat pengakuan terus dari empunya badan.. laaaaaaaaaaaaa.. rupanya selama ni tersalah sangka.. macam2... marah ada, upset ada, heran ada, ditipu ada, hish...

Long memjelaskan kejadian sebenar, sambil di dengar oleh mangsa2 kejadian


khusyuk


dan aku lak, tau2 dah berpuluh putung rokok kat belakang


Lish yg dari tadinya nak balik cepat, terus tak hengat dek perbincangan hangat pagi tu.. byk benda di reveal pagi tu..

hanya gambar ni menerangkan betapa frustnya, marahnya dan terkejutnya Long dan kami pagi tu.....