Sunday, August 9, 2009

sensei... wakarimasen

cakap Jepun sket

yg paling aku tahu

ohayou gozaimaaaassssss - Selamat Pagi
konichiwa - semacam Hello
konbanwa - Selamat Petang/Malam

domo arigato gozaimas - terima kasih (present tense)
domo arigato gozaimastak - terima kasih (past tense)
dou itashimaste/kochirakoso - you're wellcome (lepas diorang cakap arigato laa)

hajimemashte - Hello
sumimasen - maafkan saya

yoroshiku onegaishimatsu - sukanya saya bertemu awak (It's a pleasure to meet you)

sensei, wakarimasin - cikgu, tak faham laaa (sambil garu kepala yg tak gatal)
haaa, wakarimastak - haaa, faham faham
ok, wakarimas - ok, faham

mondai mondai - masalah masalah

daijobu - ok (utk program yg lulus)

kairimasho - jom balik wooi


lain2 blom hafal lagi...
cakap je laaa.

bila diorang cakap, susah tul nak faham, sebab diorang cakap macam katun
kalau aku cakap omputeh dan diorang lak tka faham, aku cakap Melayu je, terus dua2 tak faham2.. habis cerita.. lepas tu memasing gelak...